Photobucket

SAMBAI PETAI
Dilema STUDIO-LIFE budak LArchitecture


سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 

Ahemm, Assalammualaikum. Tak jawab dosa, kalau jawab sayang. hehe :) 

So semalam aku cakap nak share pasal Studio-Life and Dilema Student Architecture kan kannn. Ekceli benda nie sepatutnya aku buat dua entry, tapi tetiba rasa macam tadak mood gegila pulak malam ni plus penat jalan jalan expo petang tadi, hihihi *tadak mood sebap penat malamni nak tidoq awai* gittuuuuu

Sebenaqnya bukanlah apa sangat pon, entry ni kira macam pengalaman aku sendiri Dua Tahun belajaq dekat UiTM Perak and perasaan aku mula mula nak suka dengan semua ni. haaa haha

Okay, masa mula mula dulu maksud aku masa Semester 1 dulu aku penah jugak rasa nak QUIT tu. Yalahhh diri sendiri tak ikhlas kan so sementara nak sebati dengan jiwa tu macam macam lah yang aku rasa.

Tapi apa yang aku rasa, ada dua golongan budak seni-bina yang ada perasaan nak quit ni.

PERTAMA : Yang memang tak minat. Kiranya belajaq dalam kos ni sebap parents yang suruh or apa apa lah kan. Aku pun sebenaqnya ayah yang suruh, nasib baiklah aku ada minat jugak bap bap ni. hehe
KEDUA : Yang memang minat. Tapi rasa nak quit mungkin sebap perasaan stress tahap nak bunuh orang dakpun nak bunuh diri sendiri, hahahaha tragisnya

Bagi aku sendiri ada sebap sebap kenapa perasaan nak quit tu boleh ada. 

BEBAN KERJA, tapi sebenaqnya benda ni kira normal lah jugak. Ekekeke. Nak jadi arkitek bukan semata mata design conteng conteng dekat kertas lepaihtu siap. Amboihhh senang noh kalau lagutu. hahaha. Okay bayangkan kalau dalam seminggu tu kita ada tiga submission. Setiap satu submission tu kena buat drawing, model etc etc. Lepaihtu pulak drawing yang kita nak submit tu kena detail, haruslah tepat, salah kena lempang, drawing kena koyak denda lagi *hahahahaha hiperbola* selalunya Multi-Tasking tu kira perkara utama lah nak manage diri sendiri and disiplin tu penting. 

SUBMISSION, ni aku rasa perkara paling main buat aku rasa nak quit masa dolu dolu. hahahaha sakit wehh. Selalunya kalau ada submission malam tu dah konfem stay up sampai subuh. Kira kalau dalam seminggu tu ada tiga submission macam aku cakap tadi. Dah boleh bayang dah boleh agak waktu tidoq tu macam mana. Katil pon dah jadi space utk buat drawing. haha Itu dah satu hal, lepaihtu tambah stress lagi bila coffee dakpun nescafe dekat ayaq gedegang out of servis then ter-tidoq then kerja tak siap then kena marah then sedih and nak quit hahahahaha tragis lagi

*If You Know What I Mean*

DESIGN KENA REJECT, dannnnnnnn ini paling sakit aku pernah rasa. Tapi kedua sakit bila tengok duit dalam akaun ZERO (masalah paling sakit budak archi) hahaha. Bayangkan dah stay up bermalam malam nak siapkan design and kena reject. Sakit tu terasa bila dah kena reject komfem lepastu kelam kabut. Satu studio kena reject, habihtu bila nak buat untuk lagi satu studio kalau dah nak kena re-do balik yang kena reject. Hahahahah seteghess makk 

Tapi positif lah sikit kan, bayangkan kalau masa belajaq tak pernah kena reject design. At least boleh mintak postpone date untuk submission. Bayangkan nanti masa dah kerja macam mana. Takan nak manja manja dengan client mintak masa untuk re-design bla bla, takan nak teqeyak(nangis) depan client wuuwuuuuu T.T Hahahaha dapat flying kick lagi adalaaa *okay hiperbola lagi*

Hhm kadang kadang tu perasaan macam ni kita yang alami ja rasa, susah nak cerita dekat orang sebap nanti memasing nak backup kos memasing kekononnya lagi susah lagi stress. kannnn ? Time ni lah pentingnya kawan yg selalu ada untuk nasihat kita. Benda ni normal dalam diri, ada masa rasa nak quit ada masa rasa happy boleh bawak. Emosi tu kira turun naik habeh. Ingat Cik Zach selalu pesan "Ambek kos ni kena kental teruk, kena jadi sado, tak boleh jadi pondan, kena kuat bila kena sycho hahaha," lebih kurang macamtu lahhh. 

Hmm, so bila aku selalu rasa nak give up. Aku selalu fikir, setiap orang ada kelebihan. Allah bagi kat aku untuk ada dalam bidang ni. Otak memasing Allah dah bagi boleh guna untuk fikir pasal design, construction and semua yang berkaitan. Bukan semua orang dapat kelebihan macam ni. Takan aku nak sia siakan otak yang Allah dah bagi. Nak fikir pasal medic aku dahla tak reti nak hafal hafal nama sel bagai. So kelebihan yang ada, guna dan sentiasa semangat untuk majukan diri. So dah boleh buat kesimpulan sebenaqnya stress tu boleh buat kita lagi kuat. Lagi lagi kalau perempuan yang boleh survive archi. Hoyeahhhhh, memang rockkk yeyeayyyy hahaha (Happy fefeeling joget sikit)

Landscape Architecture buat aku tak banyak sangat songeh dalam hidup. Redah ja semua, layan ja. Benda remeh temeh tu kalau boleh malas nak pikiaq sebap ada banyak lagi benda penting nak kena layan macam Midnight Movie dengan Studio-Mate. Hahahahahhahaha bye Selamat malam. Nah aku belanja satu gambaq balik expo petang tadi. 

*mana ada pendek :(*








SEMOGA NURULIZZATIESAIFURIZAL CEPAT KURUS, AMEENN :)

Keboard Dirosakkan Pada • 4/12/2014 11:07:00 pm • 2 Awak Komen Sini




MAKAN PETAI TAK?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
selamat datang ke blog Nurul Izzatie Saifurizal | §ΔMBαI PΣT▲I | Ejad, urghh whatever.

Orang Tengah Sekodeng
Diary
Profile
Stuff


TWEET TWEET


Moh pakat pakat uTweet iTweet Follow Unfollow tang sini, hee :)




TERJAH ENTRY LAMA

Monolog Dalaman STUDENT LArchitecture
Baru :)
Hati.
Happy SweetNineteen To Me :)
alhamdulillah :)
esok ,"


Template By: Arrien Amani
Edit By: §ΔMBαI PΣT▲I